MSTeamsSWE

Ignite dag tre, det sitter i detaljerna

Dag tre av Ingnite har genomsyrats av att om du ska få lyckliga Teams-användare (och administratörer) så hänger det på detaljerna. Detaljerna i planeringen, detaljerna i utrullningen och detaljerna i produkten.

Detaljerna i planeringen

Oavsett hur mycket man vill implementera Teams så måste man tänka till så att det går rätt till. Att släppa Teams loss kan funka på riktigt små bolag eller isolerade avdelningar men så fort det blir lite storlek eller bara några blygsamma krav på hur saker och ting får göras, så måste man ha en plan. En viktig lärdom som jag själv jobbar med just nu är hur svårt det är att i efterhand ändra en ”utrullning” som gjorts utan kontroll. Det är mycket bättre att göra rätt, eller i alla fall göra mera rätt, från början. Det går nog inte att göra allt rätt från början, utan man får köra piloter och under ordnade former komma fram till om ens plan funkar.

Kolla nätverket och mappa det mot den förväntade trafiken som Teams kommer generera. På FastTrack finns det hjälp i form av en Network Planner. Till detta finns det olika verktyg för att faktiskt testa nätverket, t.ex. Network Assessment Tool som snart kommer med ett grafiskt interface.

Detaljerna i utrullningen

Alla användare vill inte per automatik ha Teams (ja jag vet, jättekonstigt men så är det faktiskt), då ska man inte göra det onödigt svårt för sig i en utrullning genom att försöka övertyga dessa först. Utan istället rikta in sig på de som är positiva, och när de är igång och kör Teams, först då kan man ta itu med skeptikerna som eventuellt mjuknar lite när de ser alla andra skicka roliga gif:ar till varandra. Det samma gäller den klentrogna chefen, få igång Teams-användandet för hens assistenter, sekreterare och närmsta medarbetare först. Annars kan det roliga ta slut innan det ens har börjat.

Använd Call Quality Dashboard (ingår i Office 365) för att se trender och kunna felsöka ev. problem relaterade till samtalskvalité. Den samlar nu även in data från Teams, ink. QER (Quality of Experience) alltså hur användaren borde ha uppfattat kvalitén i ett samtal eller ett möte och presenterar det väldigt snyggt och användbart. Snart kan man också skicka in datan i Power BI, och som jag nämnde igår varför inte presentera resultatet i en flik i Teams?!

Detaljerna i produkten

Vissa saker gör Microsoft för att underlätta vårt jobb, tex. med Network Assessment Tool, Call Quality Dashboard, guider i FastTrack mm. Andra saker gör de själva för att underlätta sitt jobb. Tex. har de världens näst största nätverk, optimerat för detta. Sen gör de också mycket bakom kulissen i Teams-klienten för att upplevelsen för användarna ska bli så bra som möjligt, tex. så har Teams fått en funktion som mycket snabbare än tidigare startar igång videon igen efter ett avbrott, Teams-mobilappen föreslår själv att stänga av video när uppkopplingen inte är bra, och när uppkopplingen blir ännu sämre föreslår den att man kanske ska ringa in till mötet istället, och då men ett enkelt knapptryck. Teams kan också skicka upp en varning när man pratar samtidigt som man är mute:ad, vem har inte råkat ut för det… 😆 och en mängd andra smarta saker som vi ibland inte tänker på. Ni har väl inte missat funktionen att blurra-ut bakgrunden?! Snart finns också möjligheten att filtrera bort bakgrundsljud.

Skype for Business Server 2019

Avslutningsvis lite kort om Skype for Business Server (SfB) 2019 som beräknas släppas i år, 2018 alltså. Eftersom Exchange UM-rollen försvinner i Exchange 2019 så kommer Azure Voicemail (samma som i Teams) att användas istället, även Auto Attendant i Office 365 kan användas (Call Queues dröjer ytterligare), från kontrollpanelen i SfB 2019 (eller via Powershell) kan man flytta användare direkt till Teams, plus att analysdata kan skickas till Call Quality Dashboard. Allt detta kräver att man sätter upp SfB hybrid mot Office 365. Sammanfattningsvis, en massa molntjänster till en on-prem produkt alltså, där ser man. 😊

 

Mårten Hellebro

Mårten Hellebro

Ett hängivet Skype for Business- och Microsoft Teams-fan. Arbetar till vardags som lösningsarkitekt inom Skype for Business och Microsoft Teams på Cellip som sedan många år legat längst fram när det gäller telefoni i Lync, Skype for Business och Teams.

Skriv en kommentar

Nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och tipsen direkt till din inbox.

Invalid email address
Vi lovar att inte skicka något spam eller reklam och du kan avsluta prenumerationen när som helst.