MSTeamsSWE

Nya telefonifunktioner i Teams

Att det går att ringa med Teams det vet vi ju redan, och det har jag skrivit om tidigare här. Det som nu kommer är lite nya telefonifunktioner och finesser som kan vara intressanta i en telefonilösning. Kanske inte de mest efterfrågade funktionerna och som återfinns i de flesta vanliga svensk växeluppsättningarna, men ändå bra funktioner att känna till. Och vem vet, rätt som det är så sitter man där i ett stort internationellt telefoniprojekt och kliar sig i huvudet. 😊

Group Call Pickup,

på svenska, kanske: Gruppsvara. Denna funktion bygger vidare på den redan existerande funktionen i Teams där man själv kan skapa en ”Ringgrupp” som får svara på ens egna samtal. Väldigt praktiskt om man vill leja ut sitt telefonsvarande till kolleger. Man går in på Inställningar, väljer Samtal och här kan man skapa en ”Ringgrupp”. Det nya med Group Call Pickup är att kollegerna som du valt att ha i din grupp kan välja hur de ska få reda på att de får samtal som egentligen ringt på dig. Man väljer om det ska ringa på alla samtidigt eller i turordning (uppifrån och ned i listan), men nu kan de dessutom alltså själva välja om det ska ringa på dem som vanligt eller om de bara vill ha en notifiering istället.

Parkera samtal,

en telefonist kan parkera ett samtal om personen som hen försöker koppla till inte är anträffbar. Samtidigt skickar telefonisten ut ett meddelande till den som ska ha samtalet att det går att hämta upp samtalet, och då med hjälp av en kod. Detta kan telefonisten antingen maila ut, ropa ut i någon form av högtalarsystem, skicka till personsökare, fax, Twitter osv. Eller varför inte SMS via Cellips SMS-bot i Teams. Den som ska ha samtalet använder sin Teams-klient tillsammans med koden för att plocka upp det parkerade samtalet. Det är inte bara telefonister som kan parkera samtal utan egentligen vem som helst i organisationen.

Shared line Appearance,

på svenska kanske: Delad anknytning. Denna funktion påminner om delegering eller sekreterar-funktionen som finns sedan tidigare. Att en person kan både svara och ringa som en annan person. Men i detta fall så delar flera personer på ett gemensamt nummer, och de kan också hantera flera samtidiga samtal.

Location-Based Routing,

är en teknik som funnits med sedan Lync-servertiden. Den går ut på att man kan definiera olika nätverk och förbindelser och sedan sätta begränsningar på hur samtal ska routas. Både utifrån tex. regelverk i olika länder eller kapacitet på tex. wan-förbindelser. På så sätt kan man undvika att bryta mot regelverk i vissa länder tex. Indien men även undvika överbelastningar på vissa linor genom att sätta begränsningar och alternativa vägar. Detta är väl mest intressant om man har en stor miljö i olika länder och med begränsade wan-förbindelser emellan. Detta är än så länge bara i s.k Public Preview men väntas släppas i skarpt utförande under början på nästa år.

 

Några telefoni-gobitar att ta med sig in i det nya året.

Mer information kan man läsa här: https://techcommunity.microsoft.com/t5/Microsoft-Teams-Blog/Additional-Voice-Features-for-the-New-Year/ba-p/295062

Mårten Hellebro

Mårten Hellebro

Ett hängivet Teams och Skype for Business-fan. Microsoft MVP. Arbetar till vardags som lösningsarkitekt inom Microsoft Teams och Skype for Business på CloudWay som specialiserar sig på migreringar, adoption, säkerhet, regelefterlevnad och allt annat som har med produktivitet och säkerhet i Office 365 att göra.

Skriv en kommentar

Mårten Hellebro, Microsoft MVP Office Apps & Services. Jobbar som Senior Cloud Architect på CloudWay och har många års erfarenhet av Lync, Skype , Teams och Office 365.

Nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och tipsen direkt till din inbox.

Invalid email address
Vi lovar att inte skicka något spam eller reklam och du kan avsluta prenumerationen när som helst.