MSTeamsSWE

Telefoni i Teams, detta vet vi hittills

Enligt Microsofts roadmap för nya funktioner till Teams kommer telefoni att komma innan utgången av Q2. Om detta stämmer återstår att se men de senaste veckorna har det kommit ut en hel del ny och intressant information kring detta, främst från Sr. Program Manager, Nikolay Muravlyannikov på Microsoft. Vad som tidigare gick under arbetsnamnet “Bring your own sip-trunk” eller BYOST heter nu officiellt “Direct Routing” (ett lite tråkigare namn kan jag tycka men betydligt mer lätthanterligt).

Precis som med telefoni i Skype for Business Online så finns det ett antal länder där Microsoft kan leverera telefoni direkt till Office 365, detta gäller även telefoni till Teams. Men det nya här och det vi fokuserar på är alltså de länder, däribland Sverige, där denna möjlighet inte finns och där vi i Skype-fallet tidigare blivit hänvisade till en CCE (Cloud Connector Edition) för telefoniaccess.  

 

Principen bygger på att man från en supportad SBC (Session Border Controller, vilket är en sorts gateway för PSTN-nätet) konfigurerar en dedikerad SIP-trunk direkt till sin Office 365 tenant. Licensmässigt är det Office 365/Microsoft 365 E1 eller E3 med Phone System-addon eller E5 där Phone System ingår som gäller. Själva telefoniabonnemanget har Microsoft inget med att göra utan det löser man med sin favoritoperatör.  

Som tidigare meddelats är det initialt två stycken SBC-leverantörer som är officiellt supportade, det är Audiocodes och Ribbon (före detta Sonus). Möjligheten finns att det kommer bli fler leverantörer innan årets slut, men som det är nu är det dessa två leverantörer man ska satsa på. Från både Audiocodes och Ribbons sida säger man att alla deras olika modeller av SBC:er kommer ha stöd för Direct Routing när det släpps till massorna i sommar någon gång. Det gäller även de modeller som har en inbyggd CCE, och vad som är bra då är att en och samma SBC kan leverera telefoni till både Skype och Teams, samtidigt. 

 

Rent tekniskt ska detta gå att köra både i en ren Office 365-miljö men även i en Lync/Skype hybrid (och då med antingen CCE eller en Lync/Skype-pool för hantering av telefonin). Gemensamt för dessa är att det kommer vara relativt enkelt att testa och utvärdera utan en väldans massa jobb, dyra investeringar eller risk att sabba befintlig telefonilösning eftersom Direct Routing kommer sättas upp parallellt med befintlig lösning. Möjligheten att bevara investeringar i befintlig infrastruktur (SBC/PBX) lyfts fram som ett starkt argument för denna lösning. Men har man inga Audiocodes eller Ribbon/Sonus-investeringar att bevara så ta kontakt med en operatör som tillhandahåller detta som en ren molntjänst istället. Det är det absolut smidigaste sättet. 

Så här visar Microsoft att ansvarsfördelningen är för Direct Routing: 

Jag skulle dock kunna nka mig att man tillsammans med en alert operatör som kan leverera detta som en molntjänst hamnar i detta läge istället:  

Vilket läge föredrar du?

Men mer om detta får framtiden utvisa. Jag gör vad jag kan för att snoka reda på så mycket ny och intressant information jag bara kan, och så fort jag har något nytt jag kan delge kommer jag göra det, antingen här eller på Twitter under @MSTeamsSWE.  

 

Lyssna gärna själva på Nikolay Muravlyannikov när han gästar “Teams on air”och pratar om detta: https://youtu.be/VAF4iFB24Mo  

Mårten Hellebro

Mårten Hellebro

Ett hängivet Skype for Business- och Microsoft Teams-fan. Arbetar till vardags som lösningsarkitekt inom Skype for Business och Microsoft Teams på Cellip som sedan många år legat längst fram när det gäller telefoni i Lync, Skype for Business och Teams.

kommentar

Nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och tipsen direkt till din inbox.

Invalid email address
Vi lovar att inte skicka något spam eller reklam och du kan avsluta prenumerationen när som helst.