MSTeamsSWE

Telefoni nu i Microsoft Teams

Telefoni i Microsoft Teams har nu släppts officiellt och här kommer en genomgång av vad det är, vad man har att välja på och hur man kommer igång.

Telefoni i sig självt är egentligen inte så spännande, man kan ringa och bli uppringd, lägga på kö-funktioner och lite knappval, det är inte mycket mer än så. Men det coola blir när man får in alla sina kommunikationsbehov i ett och samma verktyg. 

Direct Routing, vad är det?

För att vi i Sverige och norden ska få telefoni i Office 365 har man fram tills nu varit hänvisad till att använda den s.k. Cloud Connector Edition (CCE) för att koppla ihop Skype for Business Online med telenätet (PSTN). CCE:n är en ganska omständlig och dyr historia men med Direct Routing som tekniken heter har man nu ett betydligare smidigare alternativ för att koppla ihop telefoni via PSTN med Office 365, exklusivt för Microsoft Teams.

De olika alternativen, och hur funkar det ihop med Skype?

Direct Routing finns i två varianter, den ena är att kunden själv har en (eller flera) egna SBC:er (Session Border Controller = en PSTN-gateway) som man kopplar mot sitt Office 365 och Teams. Eller så tar man hjälp av en operatör som har Teams-telefoni som tjänst och där de har Direct Routing uppsatt i en multitenant-lösning. I Microsoft officiella bloggpost om att telefoni till Teams nu är lanserat finns en lista på vilka olika operatörer som just nu erbjuder Teams-telefoni: https://techcommunity.microsoft.com/t5/Microsoft-Teams-Blog/Direct-Routing-is-now-Generally-Available/ba-p/210359 Närmast till hands (och hjärtat) är Cellip som erbjuder telefoni i Teams redan nu, kolla gärna in deras erbjudande här: https://www.cellip.com/msteamsse

CCE är fortfarande enda alternativet om man har Skype Online, men det går att kombinera med Direct Routing för att kunna ha telefoni i både Teams och Skype Online samtidigt. Calling Plans är ytterligare en variant där Microsoft är operatör och sköter hela telefonin i Office 365. Nackdelen är att Calling Plans bara finns tillgängligt i en handfull länder där varken Sverige eller något av våra grannländer är ett av dem. Men om man har användare utspridda i olika länder så kan det vara bra att veta att man kan samköra både Direct Routing och Calling Plans som tex. backup för varandra eller för att hitta billigaste samtalskostnaderna. Så det går att skräddarsy ganska avancerade lösningar, om det finns ett behov för det.

Hur kommer man igång?

För att komma igång behöver man som kund Microsoft/Office 365 E-licenser med Phone System add-on (vilket ingår i E5). Utöver detta behöver man en (eller helst flera) supportade SBC:er från antingen Audiocodes eller Ribbon (f.k.a Sonus), sen är det fritt fram att sätta upp detta.

Eller så kontaktar man en operatör som har detta i sitt utbud och som kan hjälpa till att komma igång på ett snabbt och smärtfritt sätt. Tex. erbjuder Cellip att leverera detta inom 48 timmar. ?

Så är man nyfiken på om Teams kan vara ens framtida telefonilösning så är det ett utmärkt tillfälle att prova detta nu.

 

Anmäl dig gärna till vårt nyhetsbrev här uppe till höger (eller längst ned om du är på mobilen), för att inte missa några Microsoft-Teams-nyheter.

 

Mårten Hellebro

Mårten Hellebro

Ett hängivet Skype for Business- och Microsoft Teams-fan. Arbetar till vardags som lösningsarkitekt inom Skype for Business och Microsoft Teams på Cellip som sedan många år legat längst fram när det gäller telefoni i Lync, Skype for Business och Teams.

Skriv en kommentar

Nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna och tipsen direkt till din inbox.

Invalid email address
Vi lovar att inte skicka något spam eller reklam och du kan avsluta prenumerationen när som helst.